NYOMTATVÁNYOK - ÜGYLEÍRÁSOK  2015. szeptember 17.

Anyakönyvi ügyek

Kérjük, az alábbi telefonszámokon vagy e-mailben szíveskedjen az időpontot egyeztetni: 

tel.: (1) 3474-500/mellékszám: 561 

Anyakönyvi ügyekben kizárólag előre egyeztetett időpontban fogadjuk ügyfeleinket.
Időpontfoglalással kapcsolatban az igény az anyakonyv@kispest.hu e-mail címen.
Ügyintézőnk ezután telefonon veszi fel a kapcsolatot az érintettekkel.
Kérjük telefonszámot szíveskedjen megadni.

1. Haláleset anyakönyveztetése a haláleset helye szerinti anyakönyvvezetőnél történik

Haláleset anyakönyvezéséhez szükséges iratok:
– az elhunyt személyi igazolványa, érvényes útlevele és 2001. január 1. után kiadott (kártyaalakú) jogosítványa, lakcímigazolványa
– az elhunyt születési, házassági anyakönyvi kivonata
– elvált, illetve özvegy családi állapota esetén a házasság megszűnését igazoló irat
– halottvizsgálati bizonyítvány
A halotti anyakönyvi kivonat kiállítása illetékmentes.

2. Házassági névviselési forma módosítására irányuló kérelem

Az eljáráshoz szükséges:
– érvényes személyi igazolvány és lakcímigazolvány,
– eredeti házassági anyakönyvi kivonat
– a névváltoztatási kérelem illetékmentes

Házassági névviselési forma módosítására irányuló kérelmet bármely anyakönyvvezetőnél, vagy hivatásos konzuli tisztviselőnél személyesen lehet benyújtani. A névváltoztatási szándékról az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel.

A házassági névviselési forma módosítására irányuló eljárás lefolytatására – amennyiben a házassági anyakönyvi bejegyzés adatai az elektronikus anyakönyvben korábban már rögzítésre kerültek – bármely anyakönyvvezető, egyéb esetben a házasságkötést nyilvántartó anyakönyvvezető illetékes. A kérelem elbírálására jogosult anyakönyvvezető, ha a kérelmet teljesíti, a változást az elektronikus anyakönyvbe bejegyzi, és kérelemre anyakönyvi kivonatot állít ki az új névre.

A változást a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban is rögzíti. A névváltozás után kezdeményezni kell a személyazonosító okmányok, lakcímkártya cseréjét.

3. Házasságkötés 

Házasságot ott lehet kötni, ahol az erre irányuló szándékot a pár bejelenti az anyakönyvvezetőnél. A házasságkötési szándék bejelentéséről az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel. A házasságkötés időpontját a pár az anyakönyvvezetővel egyezteti, ami – a jegyzőkönyv felvételének időpontjához képest – legkorábban 31. napra tűzhető ki. Amennyiben a jegyzőkönyv felvétele óta egy év eltelt, és a házasság nem jött létre, de a házasságkötési szándék továbbra is fenn áll, az eljárást meg kell ismételni.

A házasulóknak személyesen kell megjelenniük a jegyzőkönyv felvétele céljából.
A házasságkötéshez szükséges dokumentumok:
– mindkét házasuló érvényes személyi igazolványa, vagy érvényes útlevele, vagy magyar állampolgárságot igazoló állampolgársági bizonyítványa és lakcímigazolvány
– mindkét házasuló eredeti születési anyakönyvi kivonata
– elvált, özvegy családi állapot esetén jogerős bontóítélet, illetve halotti anyakönyvi kivonat eredeti példánya

A házasságkötés bejelentése és a házasság megkötése között egy hónap várakozási időnek kell eltelnie. Ez alól mentesítést lehet kérni külföldi kiküldetés, terhesség és lakásvásárlási hitel felvétele esetén. A kérelemhez mellékelni kell a mentesítési okról szóló igazolást is.

Külföldi állampolgárságú házasuló esetén előzetes telefonos egyeztetés és további személyes tájékoztatás szükséges.

A házasságkötési szertartások színvonalának és ünnepélyességének emeléséhez igény szerint, térítési díj ellenében szolgáltatások vehetők igénybe, melyekről a házasulók a házasságkötési szándék bejelentésekor kapnak tájékoztatást.

Letölthető zenei lista a házasságkötéshez 

Hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi esemény – munkaszüneti napok kivételével – pénteki napon 12.30 órától 16.00 óráig, szombati napon 8.00 órától 16.00 óráig terjedő időszakban engedélyezhető.

A hivatali munkaidőn kívül és a hivatali helyiségen kívül tartott házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén az önkormányzat részére díjat kell fizetni. 

4. 1. Névváltoztatás: születési családi név és utónév megváltoztatása

A névváltoztatási eljárás közigazgatási hatósági eljárás, ezért a döntéseket határozat/végzés
formájában kell meghozni.
A névváltoztatási kérelem ügyében meghozott döntés a közléssel válik véglegessé, azaz, a határozat átvételének napján.
Amennyiben a névváltoztatás engedélyezésre kerül, a postai kézbesítést igazoló tértivevény
visszaérkezését követően a BFKH intézkedik az adatváltozás átvezettetéséről az elektronikus
anyakönyvben, illetve a népesség-nyilvántartási rendszeren.
Névváltoztatási eljárásban meghozott döntés ellen fellebbezésnek helye nincs, az ügyfél a döntés ellen közigazgatási pert kezdeményezhet.
Névváltoztatási eljárásban kizárólag a születési név (családi és/vagy utónév) változtatható meg.
Névváltoztatási eljárásban az ügyfél által kiválasztott nevek előzetes elbírálására nincs
lehetőség, megalapozott döntést a szabályosan előterjesztett, részletes indokolást tartalmazó kérelem ügyében lehet hozni.
Ügyintézési határidő: 45 nap, az ügyintézési határidő a kérelem beérkezésének napján indul.

A 2025. január 20-át követően benyújtott születési név megváltoztatására irányuló kérelmek esetén az igazgatási szolgáltatási díj mértéke eltér attól függően, hogy a névváltoztatás kizárólag az utónév megváltoztatására, vagy a családi név, illetve családi és utónév megváltoztatására irányul.

2025. január 20-tól a születési utónév megváltoztatására irányuló kérelem igazgatási szolgáltatási díja 13 000 forint, a születési családi nevet, valamint a születési családi és utónevet érintő névváltoztatási kérelem igazgatási szolgáltatási díja 18 000 forint, amelyet

Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH) Előirányzat-felhasználási keretszámlára átutalással kell a névváltoztatási kérelem benyújtása előtt megfizetni.

A számlaszám: 10023002-00299592-00000000

A közlemény rovatban kérjük feltüntetni a „névváltoztatás” megjelölést, továbbá a
névváltoztatással érintett személy születési nevét. Ha az érintett házassági nevet is visel, akkor a házassági nevet is rögzíteni szükséges a születési név előtt, az ügyfél beazonosíthatósága érdekében.

Példák az átutalási megbízás közlemény rovatára:
Névváltoztatás Nagy Gézáné sz. Varga Irma
Névváltoztatás Kovács Géza
Névváltoztatás Kovács-Takács Anikó sz. Takács Anikó

Amennyiben a névváltoztatást kérelmező személy kéri a névváltoztatás hatályát kiterjeszteni kiskorú gyermekei családi nevére is, a közlemény rovatban elegendő a főkérelmező nevét feltüntetni, nem kell a kiskorú gyermekek nevét is rögzíteni.
Kiskorú gyermek, vagy gondnokolt névváltoztatási ügyében a közlemény rovatban minden esetben a gyermek születési neve vagy a gondnokolt házassági és születési neve kerüljön megjelölésre.
Kérjük, hogy az átutalási megbízás közlemény rovatában akkor is a névváltoztatással érintett személy névadatait tüntessék fel, ha az átutalást nem az érintett, hanem más személy teljesíti, figyelemmel arra, hogy minden ügyiratot a névváltoztatással érintett személy teljes nevén (házassági név és/vagy születési név) tartunk nyilván.

Az eljárás igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazoló banki kivonat másolatát a
névváltoztatási kérelemhez csatolni kell.

Teljes vagy részleges költségmentesség a 469/2017. (XII.28.) Korm. rendeletben foglalt feltételek fennállása esetén engedélyezhető.

Tájékoztatjuk a Tisztelt Ügyfeleket, hogy a 2005. évet megelőzően keletkezett névváltoztatási iratok a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára őrizetében vannak.
A levéltári iratállomány részét képező névváltoztatási iratokból másolatot a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárától kell kérelmezni, továbbá ha anyakönyvi eljárásban megváltozott név igazolását kérik, a nyilvántartó anyakönyvvezető névváltozási hatósági bizonyítványt állít ki.

Névváltozási hatósági bizonyítvány kiállítására kizárólag a születési helye szerinti (nyilvántartó) anyakönyvvezető rendelkezik hatáskörrel és illetékességgel, így a kérelemmel szíveskedjenek közvetlenül a születési helye szerinti Polgármesteri Hivatal anyakönyvvezetőjét megkeresni.

4.2. Kivétel:
Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény (a továbbiakban: At.) 2024. május 24.
napjától hatályos 44/B. §-a kiveszi a névváltoztatási eljárások hatálya alól azokat az eseteket,
amikor a magyar állampolgár
- születési anyakönyvi bejegyzésében és a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő
születési családi név vagy utónév eltér, és
- a személyazonosságot igazoló hatósági igazolványa alapján megállapítható, hogy a nevét a kért formában használta.
A születési nevet érintő adatváltozást a kettős feltétel fennállása esetén az anyakönyvvezető – névváltoztatási eljárás lefolytatása és engedélyezése nélkül – saját határkörben teljesíti.

5. Születés anyakönyveztetése: a születés helye szerinti anyakönyvi hivatalban kell bejelenteni

A születés anyakönyveztetéséhez szükséges dokumentumok:

– házassági anyakönyvi kivonat (csatolása nem kötelező, de jelentősen gyorsítja az ügyintézést)
– anya, apa személyi igazolványa és lakcímigazolványa
A születési anyakönyvi kivonat kiállítása illetékmentes. A gyermek az anyakönyvvezető a születési anyakönyvi kivonatot átadja a szülőknek. A lakcímigazolványért az okmányirodába kell menni.

6. Teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat
A teljes hatályú apai elismerő nyilatkozatot a gyermek születését megelőzően vagy után – a fogamzási idő kezdetétől – személyesen lehet megtenni.
A nyilatkozathoz szükséges dokumentumok:

A gyermek megszületése előtt:
– a szülők együttes személyes jelenléte, ( kiskorú szülők esetén a gyámhatóságnál kell megtenni a bejelentést )
– érvényes személyi igazolvány – útlevél -, lakcímet igazoló hatósági igazolvány,
– az anya családi állapotáról igazolás (elvált családi állapotú esetén a válásról szóló jogerős  bírósági ítélet , özvegy családi állapotú esetén a halotti anyakönyvi kivonat )
terhesgondozási kiskönyv
– szakorvosi igazolás a magzat fogantatását és a a születés várható időpontját tartalmazva.
Ha az apaságot megállapító teljes hatályú elismerő nyilatkozatot a gyermek születése előtt teszik, a szülés feltételezett időpontját, a fogamzás feltételezett időpontját szakorvosi bizonyítvánnyal kell igazolni.

A gyermek megszületése után:
– a szülők együttes, személyes jelenléte, ( kiskorú szülők esetén a gyámhatóságnál kell megtenni a bejelentést),
– érvényes személyi igazolvány – útlevél -, lakcímet igazoló hatósági igazolvány,
– az anya családi állapotáról igazolás (elvált családi állapotú esetén a válásról szóló jogerős bírósági ítélet , özvegy családi állapotú esetén a halotti anyakönyvi kivonat )
 a gyermek születési anyakönyvi kivonata.
Ha az anya a szüléstől számítva 300 napon belül vált el, vagy lett özvegy, akkor apai elismerő nyilatkozat nem tehető, a csak bíróság által jogerősen kimondott apaság vélelmének megdöntése után.

7. Válás, illetve özvegység esetén a túlélő házastárs kérheti nevének megváltoztatását 
A kérelmet személyesen kell benyújtani az alábbi iratokkal:
– érvényes személyi igazolvány, lakcímigazolvány
– Halotti anyakönyvi kivonat, ill. jogerős bontóperi ítélet
– a házassági névmódosítási kérelem illetékmentes
– a kivonatkérelem illetékmentes

Az eljáráshoz szükséges, hogy a házassági anyakönyvi bejegyzés adatai az elektronikus anyakönyvben már rögzítve legyen.

8. Bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló eljárás
A bejegyzett élettársi kapcsolat csak azonos nemű személyek között jöhet létre. Az erre irányuló szándékot a feleknek együttesen, személyesen kell bejelenteni az anyakönyvvezetőnél. A bejegyzett élettársi kapcsolat időpontját az anyakönyvvezető, a felekkel történt egyeztetést követően tűzi ki. A bejegyzett élettársi kapcsolat létrehozását megelőző eljárásról az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel. Amennyiben a jegyzőkönyv felvétele óta egy év eltelt, és a bejegyzett élettársi kapcsolat nem jött létre, de a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló szándék továbbra is fenn áll, az eljárást meg kell ismételni.
Ügyintézéshez szükséges mellékletek:
- a felek személyazonosításra alkalmas okmánya és a lakcímkártyája
- születési anyakönyvi kivonata
- amennyiben valamelyik fél családi állapota:
- elvált: a válásról szóló záradékkal ellátott anyakönyvi kivonat vagy a jogerős bírósági ítélet,
- özvegy: halotti anyakönyvi kivonat, vagy a halálesetről szóló záradékkal ellátott anyakönyvi kivonat.

Alkalmazott jogszabályok:
2010. évi I. tv. az anyakönyvi eljárásról
2013. évi V. tv. a Polgári Törvénykönyvről
2009. évi XXIX. törvény  bejegyzett élettársi kapcsolatról, az ezzel összefüggő, valamint az élettársi viszony igazolásának megkönnyítéséhez szükséges egyes törvények módosításáról szóló 2009. évi XXIX. törvény

Ügyfélfogadás: ügyfélfogadási időben történik - időpont-egyeztetés alapján!
hétfőn: 14.00 – 18.00-ig
szerdán: 8.00 – 16.30-ig

tel.: (1) 3474-500/mellékszám

Anyakönyvvezetők:  
Koltay Katalin  anyakonyv@kispest.hu,   A. ép. Fsz. 5.  tel.: 603
Sándor Alexandra anyakonyv@kispest.hu, A. ép. fsz. 5. tel.: 561

Budapest Főváros XIX. Kerület Kispesti Polgármesteri Hivatal
Hatósági Iroda Anyakönyvi Hivatal
1195 Budapest, Városház tér 18-20. A. Épület fsz. 2.

e-mail: anyakonyv@kispest.hu,     
e-mail: hatosagiiroda@hivatal.kispest.hu 

Utolsó módosítás dátuma: 2025. 01. 20.

Kérelem születési anyakönyvi kivonat kiállításához (pdf)

Kérelem házassági anyakönyvi kivonat kiállításához (pdf)

Kérelem halotti anyakönyvi kivonat kiállításához (pdf)

Meghatalmazás születési/házassági/bejegyzett élettársi/halotti anyakönyvi kivonat átvételére (pdf)

Tájékoztató külföldi állampolgár Magyarországon történő házasságkötéséhez (pdf)

Letölthető zenei lista a házasságkötéshez (pdf)

Ügyintézés: Hatósági Iroda